Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jsou elektromobily skutečně ekologické, nebo je to jen zelená "Potěmkinova vesnice"?

Vzhledem k již delší dobu probíhající elektromobilové hysterii se pokusím předat objektivní informace k proklamované ekologičnosti elektromobilů.

Přiznám se, že ke snaze dopátrat se pravdy o "bezemisních" ekologických elektromobilech přispělo i nekritické nadšení některých celebrit v médiích, naposledy jsem zaslechl v rádiu pana Tomáše Kluse, který se téměř zajíkal nadšením, že si koupil elektromobil a jak tedy přispívá k záchraně planety. Vůbec mu to nezazlívám, protože lidí, kteří jsou velmi vzdáleni od základních technických znalostí a tedy nemají schopnost posoudit (ne)ekologičnost elektromobilů v širších souvislostech je většina. Bohužel jsou snadněji manipulovatelní a podléhající současné eurounijní propagandě. 

Následující informace vychází z německého televizního motoristickém magazínu "Auto Moto Sport", kde byla představena propracovaná bilance porovnávající ekologičnost, nebo neekologičnost výroby a provozu elektromobilů ve srovnání s auty se spalovacími motory z pohledu produkce emisí CO2. U analýzy zpracované v Německu, kde mají velmi silnou posici "Zelení" se nelze obávat, že by byla zkreslena ve prospěch "smradlavých" klasických automobilů, bude tedy k elektromobilům určitě více než objektivní.

Tato bilance škodlivosti zahrnula celkovou ekologickou zátěž produkce CO2 za celý cyklus životnosti automobilu, tzn. nejen to co vychází z výfuku, což je méně než polovina pravdy.

Produkce CO2 byla sledována a definována již od těžby surovin, jejich zpracování, dopravy, výroby podskupin a jejich dopravy až po celkovou montáž automobilů. Také do bilance produkovaného CO2 při vlastním provozu automobilů byla započtena i těžba paliv, rafinace a doprava pro klasický automobil. U elektromobilů byla samozřejmě zahrnuta také produkce CO2 při výrobě elektřiny, tj. podíl výroby elektřiny ze spalování fosilních paliv proti obnovitelným zdrojům.

Tedy důsledné a objektivní posouzení v celém toku výroby i provozu elektromobilů versus klasických automobilů se spalovacími motory. 

Při výrobě automobilu je spotřebována značná část energie s odpovídajícím množstvím produkce emisí CO2. V analýze byla posuzována jak výroba kompaktního automobilu třídy VW Golf ve variantě se spalovacím  motorem, tak i na druhé straně výroba elektromobilu stejné kategorie až po jejich dopravu do prodejního autosalonu pro zákazníka.

Podle analýzy je při výrobě elektromobilu včetně baterií, při současných výrobních technologiích, spotřebováno více jak dvojnásobné množství energie proti výrobě klasického automobilu se spalovacím motorem. Tím je samozřejmě výrobou elektrmobilu produkováno i dvojnásobné množství emisí (14 tun CO2). Tento rozdíl je způsoben především energeticky a materiálově náročnou výrobou baterií, která produkuje velké množství emisí CO2.

V praxi to znamená, že zákazník, který si pro sebe objednal nový elektromobil, tak okamžikem dokončení jeho výroby, svým "ekologickým" rozhodnutím zatížil životní prostředí emisemi CO2 dvakrát více než zákazník, který si objednal automobil se spalovacím motorem!!!

Tuto svoji obrovskou neekologičnost výroby musí elektromobil následně začít kompenzovat ekologičtějším provozem, který však stále není úplně bezemisní, protože značná část elektrické energie pro elektroautomobily se nyní a i v budoucích letech ještě bude vyrábět v elektrárnách na fosilní paliva. 

Kolik kilometrů musíte s elektromobilem najezdit, aby se jeho provoz od této hranice stal celkově ekologičtějším než provoz auta se spalovacím motorem?

Podle aktuálních dat z analýzy k tomu dojde v průměru až po ujetí cca 120-130 tisíc km (dost tragické). Rozhodující pro délku nutného nájezdu je, kde byla vyrobena baterie a jakou má kapacitu. Absolutní většina baterií je v současnosti vyráběna v Číně.

Pokud bychom z hlediska celkových emisí CO2 posuzovali nejhorší (nejškodlivější) variantu elektromobilu, byl by to ten, jenž je vyrobený kompletně v Číně a provozovaný v Číně (velký podíl elektráren na fosilní paliva) s velkou kapacitou baterie např. více jak 80 kWh, tak tento elektromobil by až do konce své životnosti nedosáhl ekologického provozu a byl by stále v celkové produkci emisí CO2 škodlivější než automobil se spalovacím motorem srovnatelné kategorie. 

Pokud si potřebný průměrný nájezd 120-130 tis km převedeme na české poměry s předpokládaným nájezdem soukromé klientely 15 tis. km/rok, tak musíme jezdit s elektromobilem cca 8 roků než se jeho horší bilance při výrobě vyprodukovaných emisí CO2 srovná s emisemi klasického auta se spalovacím motorem.

Po 8 letech tedy může nadšený majitel elektromobilu a "ochránce přírody" zajásat, konečně mě příroda přestane nenávidět, protože můj elektromobil bude od teď už škodit méně než nafťáky a benzíňáky. Má to ovšem drobný háček, životnost současných baterií je garantována na 5 - 8 roků. Navíc při častém využívání rychlonabíječek, bude životnost baterie s velkou pravděpodobností na dolní hranici životnosti.

Naivnímu elektromobilovému nadšenci tedy nezbyde než se rozhodnout - buďto provést nezbytnou výměnu "unavených" baterií, nebo v budoucnu předpokládanou repasi baterií. Obě varianty, mimo finančních nákladů (současná cena baterií pro elektromobil je na úrovni ceny nového automobilu se spalovacím motorem), ovšem opět oddálí o dalších cca 60-100 tis. kilometrů časový horizont, kdy by se zatím škodlivý elektromobil mohl konečně stát ekologickým automobilem.

Pokud někomu skutečně záleží na přírodě a nechce ji škodit. tak si asi v dnešní době nekoupí elektromobil, který je a ještě po dlouhou dobu provozu bude škodlivější než klasická auta. S technickým pokrokem a hlavně přesunem výroby baterií z Číny do států, kde je větší podíl jaderné a obnovitelné energie se emise CO2 vznikající při výrobě elektromobilů (hlavně baterií) budou pravděpodobně postupně snižovat. Nelze však očekávat podstatné zlepšení než kolem roku 2030, v tuto dobu by se snad převažující škodlivost výroby elektromobilů mohla začít kompenzovat již při nájezdu např. 80-90 tis. km (?), ale ani to není žádná sláva.

V tuto chvíli je absolutně nepochopitelný obrovký tlak bruselských pseudoekologů, kteří nesmyslnými regulacemi nutí automobilky vyrábět škodlivější a dvojnásobně dražší elektromobily a navíc ještě některé státy dotují jejich prodej na úkor v současnosti jednoznačně ekologičtějších klasických automobilů. Je nepochopitelné, proč EU nenechá automobilkám časový prostor pro přirozený technický pokrok, který sám rozhodne co je efektivní a hlavně SKUTEČNĚ ekologické. Tato neuvážená a silová rozhodnutí EU v oblasti osobní automobilové dopravy nejsou jen "potěmkinovou vesnicí", ale budou mít v nejbližší době zcela obrácený efekt a nepřiměřeným nárůstem prodeje elektromobilů dojde naopak k vyšší produkci emisí CO2, než si EU, zaslepená jen pohledem na "nulové" emise z výfuku elektromobilů slibuje.

Chtěl bych být optimistou a věřit, že další ekologické programy EU nestojí na podobných hliněných nohách a jen se nezavděčují populistickému tlaku médií a fanatické menšině zelených neználků, jako v případě osobní automobilové dopravy. Ale jsem spíše realista a ...........

 

 

 

 

Autor: Jiří Stržínek | pátek 14.5.2021 13:25 | karma článku: 35,27 | přečteno: 946x
  • Další články autora

Jiří Stržínek

Blíží se nám zveřejnění rozhodnutí Ústavního soudu o valorizaci důchodů.

Rozhodování ústavních soudců o tom, zda je prioritní dodržení zákonů a sněmovního řádu, nebo zda přihlédnout ke tlaku vládních politiků na zohlednění prázdné státní kasy nebylo jednoduché.

22.1.2024 v 18:46 | Karma: 23,51 | Přečteno: 699x | Diskuse| Ostatní

Jiří Stržínek

Proč profesor Fiala a ani bankéř Síkela neposlouchají rady energetických odborníků,

jako jsou například doporučení od Jaroslava Míla, bývalého ředitele fy ČEZ a zmocněnce pro jadernou energetiku?

9.12.2023 v 18:37 | Karma: 36,68 | Přečteno: 1201x | Diskuse| Ekonomika

Jiří Stržínek

To půlroční předsednictví EU nám byl čert dlužen.

Jako by nám nestačily problémy s covidem, válka na Ukrajině a současná vysoká inflace, ještě musíme nadšeně půl roku hrát hru na řízení EU.

18.6.2022 v 16:31 | Karma: 21,61 | Přečteno: 538x | Diskuse| Politika

Jiří Stržínek

Je Západ schopen se bránit bezohledné agresivitě Ruska?

Pouhé "semknutí" a odsouzení nepomohlo proti vraždícím islamistům a zřejmě nepomůže ani proti fanatickému nacionalistovi v Kremlu.

25.2.2022 v 17:33 | Karma: 16,15 | Přečteno: 400x | Diskuse| Ostatní

Jiří Stržínek

Nesmyslnost dotací EU už nemá žádné hranice.

Zaujala mě poněkud podivná dotace z EU, včetně spolufinancování našeho státu, určená na údajné navýšení produkce ryb v Česku.

16.9.2021 v 17:55 | Karma: 36,74 | Přečteno: 1285x | Diskuse| Ekonomika

Jiří Stržínek

Kdo vlastně ten fotbal na Primě vyhrál?

Chtěl jsem se podívat na názorovou debatu prezidentských kandidátů, ale tápal jsem zda je to pořad "Česko hledá superstar" nebo pohárový duel Sparta - Baník.

24.1.2018 v 15:53 | Karma: 19,39 | Přečteno: 743x | Diskuse| Společnost

Jiří Stržínek

Nastává v lehké atletice doba společných závodů žen a mužů?

V poslední době již tolik sport nesleduji a proto mě asi dost překvapily dva smíšené závody 800m na OH v Riu a 400m na mítinku v Bruselu.

14.9.2016 v 9:40 | Karma: 25,81 | Přečteno: 693x | Diskuse| Sport

Jiří Stržínek

Ač to zní divně, brexit je velkou šancí především pro EU

Britové se racionálně rozhodli odejít ze stále více socialistické a neakceschopné EU, která se zalyká vlastní chimérou důležitosti, vytvářením zbytečných norem a plátováním největších děr pomocí virtuálních peněz.

24.6.2016 v 11:19 | Karma: 16,54 | Přečteno: 361x | Diskuse| Politika

Jiří Stržínek

Normalizace, tentokrát pod taktovkou ČSSD?

Pro ČSSD je velmi lákavé mít co nejvíce pod kontrolou policii, soud, rozhodovat co je správné a co ne jako za socialismu.

10.6.2016 v 1:21 | Karma: 31,19 | Přečteno: 655x | Diskuse| Politika

Jiří Stržínek

Další evropská Potěmkinova vesnice

Evropská agentura pro životní prostředí (EEA) oznámila, že loni se průměrné emise CO2 všech nově vyrobených automobilů pro evropský trh pohybovaly na 119,6 g/km, což bylo o tři procenta méně než v roce 2014.

15.4.2016 v 17:37 | Karma: 23,75 | Přečteno: 630x | Diskuse| Společnost

Jiří Stržínek

Změnil se po roce přístup politiků k řešení islámského terorismu?

Mají evropští politici ještě současnost a blízkou budoucnost EU pod kontrolou, nebo již kontrolu nad děním postupně ztrácejí. Fransois Hollande opět působil ve svém projevu jako politik s hlavou v písku.

23.3.2016 v 10:46 | Karma: 25,77 | Přečteno: 532x | Diskuse| Společnost

Jiří Stržínek

Kulturní obohacení pokračuje i na WC

V MF Dnes byl zveřejněn článek - v rámci pomoci imigrantům se budou vyrábět nové typy univerzálních WC.

19.2.2016 v 11:59 | Karma: 41,04 | Přečteno: 3689x | Diskuse| Ostatní

Jiří Stržínek

Nejsem si jistý, byl to Donutil nebo Rumburak

Tak jsem se po dlouhé době podíval na pohádku Sněhurka a sedm trpaslíků a protože se mi "velmi líbila" ještě jsem zkusil tu O Smolíčkovi, zda nebude ještě lepší - také nezklamala.

14.1.2016 v 20:46 | Karma: 31,93 | Přečteno: 796x | Diskuse| Ostatní

Jiří Stržínek

Skončí někdy neuvěřitelné mrhání penězi ze státního rozpočtu (vybraných daní)?

Nechci teď komentovat rozhazovačný rozpočet 2016. Chci spíše upozornit na spoustu menších, ale v součtu nákladných činností státní správy při kterých se nejenže neefektivně hospodaří, ale peníze se přímo vyhazují do "kanálu".

25.9.2015 v 18:46 | Karma: 23,74 | Přečteno: 505x | Diskuse| Ostatní

Jiří Stržínek

Ministryně Marksová šprýmuje nebo vědomě lže, opravdu nevím.

Ministryně Marksová se rozhodla zařadit všechny důchodce do kategorie senilních jedinců a mentálních tupců, když s úsměvem královny projíždějící v kočáře, sdělila, že jim milostivě v roce 2016 zvýší důchody o 40,-Kč.

18.9.2015 v 16:06 | Karma: 42,97 | Přečteno: 3456x | Diskuse| Ostatní

Jiří Stržínek

Telenovela o nerozhodném Bruselu a (ne)zbankrotoveném Řecku pokračuje

Evergreenové jednání o finanční pomoci mezi EU a Řeckem začalo ztrácet racionální základ již v roce 2010, kdy Řecko prakticky bankrotovalo (zadlužení 126,8% HDP) a EU s MMF to promptně úvěrem 110 mld eur "zatáhli".

3.7.2015 v 10:30 | Karma: 19,85 | Přečteno: 445x | Diskuse| Ostatní

Jiří Stržínek

Cesta k řešení islámské hrozby? Ne, zůstává jen obvyklé bla bla bla

Nějak jsem asi nepochopil proč pařížská demonstrace proti islámskému terorismu začíná být politiky a médii prezentována jako manifestace za soudržnost francouzské společnosti, vypadá to, že hlavně s muslimy.

12.1.2015 v 10:47 | Karma: 36,44 | Přečteno: 1432x | Diskuse| Ostatní

Jiří Stržínek

Kouzelnické "abraka dabra" Ministerstva financí se již vyjasnilo

Podle zveřejněného rozhovoru s hlavní ekonomem Era Poštovní spořitelny Janem Burešem se potvrdil můj předpoklad z minulého příspěvku, že snížení státního dluhu ČR o cca 20 mld je jen finanční kulišárna pro stádo oveček v Česku.

6.1.2015 v 13:07 | Karma: 23,12 | Přečteno: 600x | Diskuse| Ostatní

Jiří Stržínek

Má ministr financí Babiš dvojníka?

Vzhledem k tomu, že patřím k lidem, kteří stále věří na matematický součet 1 + 1 = 2, mám nejasno v tom, zda má ministr financí Andrej Babiš dvojníka, který jej občas zastupuje i na tiskovkách a dělá zmatky.

3.1.2015 v 19:52 | Karma: 18,03 | Přečteno: 889x | Diskuse| Ostatní
  • Počet článků 20
  • Celková karma 23,51
  • Průměrná čtenost 1023x
Jsem asi konzervativní člověk s vyhraněným názorem.

Seznam rubrik